Nye forældre

At starte i vuggestue, er en stor omvæltning i et lille barns liv. Erfaringsmæssigt ved vi, at det er det er en god ide at afsætte en uges tid til at indkøre barnet.

Denne uge kunne se sådan ud:

• De første to dage er barnet på besøg med mor/far, i ca. 1-2 times tid.
  • Den tredje dag går mor/far i en halv til en hel time, evt. ind på  personalestuen, og kommer tilbage på stuen ved spisetid.
  • Den fjerde dag går mor/far, og barnet spiser med alene. Herefter hentes barnet igen.
  • Den femte dag  går mor/far, og barnet spiser og sover før afhentning.

Børn reagerer dog meget forskelligt, og vi tilrettelægger indkøringen individuelt, efter barnets/jeres behov. Nogen er for optaget af alt ”det nye”, til at bekymre sig om at mor og far går. Disse børn kan så komme med en reaktion senere. Andre bliver kede af det, og græder hjerteskærende ved afskeden.

Denne afskeds-situation er oftest svær for forældrene, og man kan fristes til at snige sig afsted, mens barnet er optaget af noget andet. Her er det vigtigt at huske på, at det er en naturlig reaktion for barnet. Barnet skal her igennem en læreproces, hvor det finder ud af, at selvom mor/far går, så kommer de tilbage igen.

Derfor anser vi det også for vigtigt at man siger farvel og viser barnet, at man går.