Måltider

Vi serverer varm mad hverdag, som er tilberedt af sæsonens råvarer. Størstedelen af vores mad er vegetarisk (ovo-lacto) og indeholder mindst 90% økologiske ingredienser.  Maden er ernæringsmæssigt sammensat så den matcher de små børn behov for energitæt kost, og tilberedes på stedet, så børnene i løbet af dagen både får duftet til, og talt om, maden.

Måltidskultur i Smørklatten.

Spisesituationen er et læringsrum for finmotorik.

Børnene sidder med relevant bestik fra første dag i vuggestuen, og støttes ift. deres behov af en voksen i at spise. De lærer at øse op, hælde og sende fade videre.

Børnene tilbydes altid bestik til spisningen, og smører selv til morgenmad og frokostmåltidet.

Spisesituationen er læringsrum for kultur og fællesskab.

Børnene opfordres af en kendt voksen til at blive ved bordet for socialt samvær hvis de rejser sig hurtigt. Personalet vurderer barnets dagsform og hvor de er i deres udvikling ift. at blive siddende. Det er altid en pædagogisk vurdering.

Den voksne er rollemodel, og sidder ved bordet, hvis ikke de har en opgave ift. præsentation af maden.

Spisesituationen er læringsrum for selvhjulpenhed og kendskab til rutiner.

Børnene medvirker i at gøre klar til måltidet; de henter vogn, de største deltager i borddækning, og de henter hagesmække. Efter måltidet følger de største børn vognen ud i køkkenet, og siger tak for mad hvis køkkenmedarbejderen er til stede.

Børnene inviteres også til at medvirke i oprydningen, f.eks. ved at få fejekoste eller klude til at tørre af med.

Spisesituationen er læringsrum for madmod.

Vi skal inspirere børnene til at smage på maden. Opmærksomhed på hvis et barn har en taktil forstyrrelse, der gør at man overskrider deres grænser ved at insistere på at smage en bestemt konsistens eller kraftig smag.  Vi tilbyder barnet at smage på en ingrediens hver gang den indgår i maden for at træne deres smagsløg.

Spisesituationen er læringsrum for natur og science.

Vi støtter børnene i en legende tilgang til måltidet; Man smager på maden mange gange. Husk at barnet kan opleve en madvare meget forskelligt afhængig af konsistens. Eksempelvis kan et barn måske nyde frisk spinat, men bryder sig ikke om det tilberedt. Børne må meget gerne røre ved mad, sanse det, og støttes til at prøve noget nyt.

Vi tager ansvar for at præsentere maden for børnene, både i tilberedt og ikke-tilberedt form, og italesætter de vi oplever samtidig med at børnene sanser maden taktilt og visuelt.

Spisesituationen er læringsrum for sprog.

Vi italesætter råvarer, temperatur og konsistensen, og gennem dialog med børnene udvikler vi deres sprog og begrebsverden i relation til smage, madoplevelser, farver, former og temperaturer.

Spisesituationen er læringsrum for sociale kompetencer.

I vuggestuen Smørklatten vægter vi rummelighed i vores måltidskultur, og vi gør det til en pædagogisk opgave at kunne tale om hvorfor nogle har særlige diæter af enten helbredsmæssige eller ideologiske grunde. Vi har fokus på at ingen omtaler maden negativt, og at medarbejderne støtter hinanden i opgaven med at præsentere børnene for al maden, særligt hvis nogle medarbejdere ikke kan deltage i spisningen af f.eks. kød. Vi styrker børnenes tilhørsforhold i fællesskabet, når vi spiser  i mindre grupper og hjælper hinanden og taler sammen under måltiddet.

Spisesituationen skal støttes via forældrepartnerskabet.

Vi taler med forældrene om hvordan måltider foregår derhjemme, og vægter uformelle samtaler barnets spisning hjemme for at blive klogere på hvordan vi kan støtte både børn og forældre til gode spiseoplevelser.