Dagligdagens rytme

I praksis - dagligdagens rytme

Beskrivelse af en dagligdag:

Kl. 7.00-8.30:

Vi åbner på en stue, hvor der mellem 7.00 -8.00 er mulighed for at få morgenmad. Børnene går selv i gang med det de har lyst til. Det skal være rart at komme i vuggestuen, både for barn og forælder. Derfor lægger vi vægt på, at pædagogen tager kontakt til såvel barn som forælder.

Kl.8.30 – 9.30:

I dette tidsrum bliver de fleste børn afleveret. Ca. kl.. 8.30 går vi på hver vores stue, eller ud på legepladsen, alt efter årstiden.

Kl. 9.30 – 11.00:

Alle børnene er som regel kommet på dette tidspunkt.

Vi finder ud af hvem der gør hvad, alt efter fremmøde. Her arbejder vi på tværs af stuerne. Vi arrangerer ture eller aktiviteter efter alder og ”venskaber”, og børnenes aktuelle behov.

Kl. 11.00:

Børnene går ind på deres stue. ( Eller går på besøg, på den anden stue).

Der serveres varm mad ugens første 4 dage, og smørrebrød om fredagen. Børnene vælger selv hvem de vil sidde sammen med. Måltiddet giver mulighed for både at arbejde med børnene madmod og prøve nye ting, samt at lære sociale omgangsformer at kende.

Børnene får i det omfang, det kan lade sig gøre, selv lov til at øse op. Vi opfordrer børnene til at smage på det forskellige, for at lære det nye at kende.

Kl. 11.30 – 14.00:

Efter spisningen bliver børnene skiftet, og opfordres her til at sidde på toilet eller potte.

Børnene puttes efter behov. Der læses historie for de store, mens de små bliver puttet.

Ca. Kl. 12.00 er alle puttet. Børnene sover enten i barnevogn eller på madra/seng.

Kl. 12.00 – 14.00:

Der sover de fleste af børnene. Nogle vågner dog tidligere.

Kl. 14.00 – 14.30:

Børnene skiftes, og der serveres frugt, brød, koldskål eller lign.

Kl. 14.30 – 17.30:

Vi går på legepladsen eller bliver på stuen, alt efter vejret. Børnene laver hvad de har lyst til, leger, laver puslespil, tegner, laver modellervoks, leger med plastiksøm, osv.

Kl. 16.30:

Samles de sidste børn på én stue. Når forældrene kommer og henter deres børn, kan de læse på en tavle hvilke aktiviteter der er foregået, hvilke mad der er blevet serveret, og i hvilke tidsrum barnet har sovet. Vi lægger dog vægt på, at der er tid til en personlig snak, om barnets dag i vuggestuen