Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kommunikative kompetencer

 

Børnene skal støttes i, at udvikle deres sprog således, at de er i stand til at forstå deres omverden, og formår at kommunikere og skabe kontakt til andre.

De skal udvikle et nuanceret ordforråd, og en forståelse af sproget og sprogets regler.

Vi skal ligeledes støtte og udvikle deres lyst og nysgerrighed i forhold til tegn, symboler, bogstaver og tal.

Vi skal skabe en bevidsthed hos børnene om, at der findes mange sprog: tegnsprog, billedsprog, kropssprog og de alle kan have betydning for vores samspil.

Vi møder børnene med forståelse og anerkendelse, lytter til dem, så de får lyst til at kommunikere. Vi sætter ord på hvad vi laver, og hvad de forskellige ting hedder, så børnenes begrebsverden styrkes og udvides.

Vi sørger for, at der er overensstemmelse mellem vores verbale sprog og kropssprog, så vi er tydelige voksne.

Vi synger, maler, læser, hører musik, og laver rim og remser med børnene; alt sammen nogetder styrker sproget, og præsenterer dem for forskellige kommunikationsmidler. I samlingen arbejder vi med børnenes sprog, samarbejdsevner og begrebsverden.

Vi tegner, maler og tilgodeser/udfordrer deres nysgerrighed for tegn, symboler, bogstaver og tal. I konfliktsituationer øver vi dem i at sætte ord på deres følelser, og hjælper dem til at bruge det verbale sprog i stedet for eksempelvis at slå eller bide.